Thursday, March 26, 2009

Kasih dan Sayang

Last night ayah aku call bagitau one shocking news.

Lebih kurang pukul 10pg semalam, ayah aku panggil kucing2 kesayangan kami untuk makan. Dah memang time dorang makan masa tu. Dah dipanggil datangla Ms. Spark, berlumuran darah!! Ayah cakap, dekat perut, peha, penuh darah merah (ada ke darah hijau?huhu)..Apa lagi, terkejutla ayah. Katanya, perut Spark terbelah, dkat peha tu pun sama. Macam kena benda tajam. Tapi tak tahu dari mana puncanya.

Ayah cepat2 bawak dia pergi klinik. Vet biuskan dia, jahit luka tu. Dah bawak balik umah, sampai ke malam x sedarkan diri lagi. Terbaring, terlopong, mata pon kekadang celik, kadang2 pejam. Kesan dari bius tu lagi kot.

Aku dengar ngeri je rasa. Nasib baik perut dia tak terburai. Dan nasib baik juga dia larat pulang ke rumah. Kalau x, entah2 dia dah mati sebab kehilangan darah yang banyak. And paling penting, Ms. Spark actually tgh pregnant. Sedihnya kalau ape2 jadi kat dia. Spark ni dulu 3 beradik. Spark, Sput, Spek. Dia sekor je betina dalam 3 beradik ni. Sput dengan Spek dah lama mati. Kena langgar kereta. So tinggalla Spark sekor. Dia selalu pegi main kat seberang jalan dari rumah aku. Kat seberang tu, ayah aku tgh buat rumah baru,banyakla zink, lebih2 kat situ. And Spark memang suka main2 kat situ. Aku suspect, perut dia tu terkena zink tu. Mungkin dia lalu terkena ke..Tapi tak taula kan.

Petang tadi adik aku MMS satu gambar.


Kiut kan?????Yang warna hitam tu la Spark. Yang tompok2 tu nama dia Spot. Spot ngn Spark ni ada relation jugakla. Jap aku pikir hehhe..Spark, mak dia nama Anggi. Anggi ada anak lagi nama Motam. So Motam ngn Spark adik beradik. Motam ada anak nama Stoken. So Spark ialah mak sedara Stoken. Stoken ada anak nama Spot. So Spot ialah cucu sedara Spark eh?hahaha ape aku ngarut nih..Tapi tulah relation mereka. Adik aku cakap Spot slalu je datang temankan Spark. Jilat2 Spark..Sweetnyeeeee.....Spot pon tgh pregnant gak tu, 2 yang buncit semacam je perut tu hehe..

Bila aku tengok gambar yang adik aku hantar ni, aku rasa sweet sangat. Tengok, binatang pun pandai berkasih kasihan sesama mereka. Kita manusia ni, even adik beradik pon ada bertelagah sampai x bertegur sapa, bermasam muka dan macam2 lah.. Aku bukan nak kata manusia ni lebih teruk dari binatang, cuma kita fikirlah, kalau haiwan ni pon pndai menunjukkan kasih dan sayang, apelah salahnya, kita manusia yang lebih berakal ni juga merendahkan ego, mengenepikan kebencian, dan menunjukkan kasih sayang. Bukankah kita akan mendapat ganjaran yang terbaekkk punyeee??



Sama2lah kita fikir...





---amal: Saya tengah fikir, sudahkah saya memberikan sepenuh kasih sayang kepada orang yang saya sayang? Adakah mereka merasai kasih sayang saya? ---

5 comments:

  1. Maryam,

    kita kne pk dan buat skali la hehe

    ReplyDelete
  2. ahahahahhahaha....
    aku lupe nama kucing aku sndiri.
    yg ni bukan nama Spot. yg ni nama dia SIPO. adehhh...sabau jela..

    ReplyDelete
  3. wawa..syahdunye..
    rendu kuceng sy..
    cipuding....................... :(

    ReplyDelete
  4. Shi!!~
    Lama x dgr cite dia...
    Awak pon ske kucing kan..
    ermmm sy pon rndu sobsobss..
    Cipuding??kiutnyee nama hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...