Sunday, October 11, 2015

Tetengah Malam Je Mesti Lapar!

Assalamualaikum.

Now.. Dah pukul 1 pagi. Yep aku belum tidur lagi.. Melayan anak bujang yang baruuu je tido..




Shaheem sekarang memang boleh dikatakan almost 24 jam tak berbaju kat rumah. Cuaca kat sini sekarang agak panas. Dia pulak selalu aktif lompat sana sini jadi dia cepat berpeluh. Especially area leher. Bila pakai baju dia rasa gatal. So dia lebih suka tak berbaju. Kalau kita pakaikan baju dia pandai buka sendiri. Jadi mama redha jelah. Malas nak argue. Asal dia selesa.

Every night memang dia tido lambat. Selalunya pukul 1 la. Dia selalu bangun pukul 11 pagi. Siang hari memang tak tido langsung. Main je kejenye. Malam-malam aku lah yang teman dia main. Ada sekali haritu aku letih sesangat. Aku tido awal. Abah dia yang biasanya pukul 10 dah tido terpaksa bangun melayan kerenah Shaheem. Dia cakap dia dah kejutkan aku tapi aku tido mati haha.. Ala takpela. Sekali sekala bagi abah pulak layan dia.

Shaheem ni asal tengah malam je mesti nak makan. Dia tak cakap dia lapar tapi dia akan tanya kita, "mama.. shaheem nak makan ape eh ni?" Haaa maknanya dia laparla tu. Aku kalau dia dah tanya nak makan apa tu mesti stress haha. Sebabnya Shaheem ni dia picky eater sangat-sangat. Memang memilih. Nasi ni jarang dia nak makan. Yang selalu dia makan, mi. Macam tadi pukul 12 lebih dia mintak nak makan mi. Aduiiii... Malasnya mama ko ni nak masuk dapo masak mi huhu.. Offer pasta lebih dinner tadi dia tak nak pulak. Nak mi jugak. Adoii..

Aku pujuk dia. Offer makanan lain yang dah sedia ada. "Sosej nak tak?" "Nak.. Nak.. Tapi mama jangan lebus tau. Nanti lambat.." Kalau tak lebus (read:rebus) macamana nak makan nak oii huhu. So aku cepat-cepatla masuk dapur tadi. Masak sosej untuk dia. Dah siap masak, buh dalam mangkuk, bagi dia. Ingatkan terus makan tapi dia amik satu, cium-cium bau. "Masamla mama.. Tak sedap.." Eh eh banyak songeh pulak kan. Aku pujuk lagi suruh dia makan. Pujuk pujuk makanla jugak dia..

Tak lama lepas tu dia macam dah nak tido. Biasa kalau nak tido dia akan suruh garu belakang dia. Aku garu la tadi sambil zikir. Subhanallah walhamdulillah walailahaillah wallahuakbar.. Dia diam je. Huh lega.. Dah tido agaknya. Aku stop menggaru. Tiba-tiba dia bersuara, "mama.. Shaheem nak makan apa lagi?" Huwaaaaa.. Dia belum tidur dan masih lapar!

Aku offer roti telur. Dia suka makan roti telur. Dia jawab, "shaheem nak. Tapi nanti lambat..." Aduhai kesiannya dia lapar sangatla kot tu. Then aku teringat ada jem stroberi dalam fridge. Mujurla dia nak makan..


Makan roti inti jem stoberi sambil tengok The Good Wife

Dah habis makan dia cakap, "Shaheem nak air apa ni mama? Air Milo lah mama.. Mama buatla. Mama kan baik..." Mujurlaaa Shaheem ada mama yang baik huhu.. Ke dapur lagi aku. Buat air pulak..



Sekejap je habis satu mug ni.. Dah habis minum, tanpa disuruh, dia pergi letak sendiri mug tu atas meja. Baaagus abang Shaheem!

Lepas tu dia terus baring sebelah abahnye dan tido.. Phew! Lega mama..... Sweet dreams my boy..

Anak korang ada tak yang macam Shaheem? Asal tengah malam je mesti lapar huhu..

posted from Bloggeroid

2 comments:

  1. hahahah lawak sgt wey ayat shaheem tu. nk makan apa eh? nk minum apa eh?

    ReplyDelete
  2. Soalan shaheem ni mmg win lah hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...