Monday, October 5, 2015

Puding Kastad Berkuah

Assalamualaikum.

Ini hasil daripada dok tengok resepi hari² lalu lalang kat newsfeed Facebook. Aku pulak memang suka dessert puding memuding ni. Lebih² lagi yang ada kuah kastad tu. Perghhh sedap. So aku tryla buat.

Ini resepinya. Tapi banyak betul aku derhaka hahaha


credit to the owner of the recipe


Agar-agar aku guna yang stripes sebab tak jumpa serbuk agar-agar yang clear. Sume berkaler. Sebenarnya aku fail buat puding tu haha. Tak tau la mana silap, bila masukkan tepung kastad dia jadi berketul keras pulak kastad tu. Aku rasa sebab aku tak larutkan betul-betul kastad tu dengan air dan sebab aku tak kacau cepat-cepat bila dah masukkan dalam susu yang tengah panas atas dapur. Masa tu kalau tak silap, aku gi amik Shafina yang mengacau abah dia solat Asar. Huhuhu sebab tu sebarang keje kena buat time anak tido kan?

Dah tak jadi tu nak buang sayang sebab susu setin dah guna. So aku tapis jela. Buh dalam bekas. Dengan harapan dia akan mengeras jugak sebab ada agar-agar kan. And yessss alhamdulillah memang keras pun. Aku buh dalam peti ais semalaman. Tengok keras elok jadi okla tu hihi..

Awal pagi tadi time both anak masih lena tido, aku bersilat buat kuah dia pulak. Untuk kuah ni aku derhaka tang kastad tu. Dalam resepi kata 1 sudu besar je. Aku tadi bubuh dalam 4 ke 5 sudu besar gitu. Kesnye buh satu tak pekat-pekat pulak kuah tu. Sebab tu aku tambah sampaila mencapai consistency yang aku nak. Gitewww consistency kauu haha.. Ada gaya Anna Olson tak huahuahua..

Tadaaaaaaaa...










Buah tu kalau letak hirisan fresh fruits mesti lagi sedapppp.. Kiwi, strawberries, grapes, blueberries.. Sebab puding ni kan manis, kalau letak buah yang masam-masam sedapla. Nanti balance la rasa masam manis tu..

Dah siap tu kita masukkanla dulu dalam peti ais. Kasi dia chill dulu. Petang karang kita ngapppp.. Aku pun tak try lagi ni. Hopefully sedap dan kena dengan tekak la hehe..

Oh bekas-bekas tu reuse bekas kek cheese leleh yang aku suka sangat beli. Ada jugak gunanya..

Selamat mencuba korang!

posted from Bloggeroid

3 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...