Thursday, October 15, 2015

Jalan Jalan Tamparuli

Assalamualaikum.

Ini cerita Sabtu lepas.

Jarak nak ke Tamparuli dari rumah aku ni tak jauh pun. Dekat je. Korang biasa dengar tak Tamparuli ni? Marsha pernah nyanyi lagu Jambatan Tamparuli masa AF dulu.. Kat Tamparuli ni juga ada Rumah Terbalik. Agak famous jugala di kalangan pelancong. Tapi aku tak pernah pegi walaupun hanya sekangkang kera je dari rumah aku hehe..

Hari Sabtu tu husb keje. Dalam pukul 4 lebih dia balik terus ajak pegi jalan-jalan. Dia rasa bersalahla tu sebab sepatutnya weekend adalah hari untuk bersama keluarga. Tapi nak buat macamana, dah tugas kan? Dapat bawak anak (dan bini) keluar jalan kejap pun jadi laaa.. Mula-mula ingat nak gi pantai. Tapi jalan nak ke pantai tu jem pulak. So husb pusing pegi Tamparuli jelah. Kat pekan Tamparuli tu ada satu jambatan gantung tinggi. Jambatan tu la kot yang Marsha nyanyi tu.. 


Sebelum naik, kita bergambar dulu..

Abang Shaheem tu eksyenn.. Masa mula-mula nak naik dia tanya abah dia, "abah takut ke? Jangan takut bah.." Ececece pandai je cakap abah. Ko tengok dia tu. Pegang baju abah kemain kuat..


Haa ni kat atas dah ni. Gayat ooo.. Dahla kat bawah tu sungai. Ada jambatan kecik untuk kereta lalu. Nampak tak motor kat bawah tu? Jambatan tu lah yang kitorang lalu untuk ke pekan Tamparuli. Ada jambatan baru yang lebih besar tapi jauh sikit. Shaheem dah peluk mama kuat-kuat dah masa ni haha..

Satu gambar abang Shaheem je tengok kamera. Satu lagi adik je yang tengok. Mama abah maintain senyum haha.. Abah nampak peloles laa dalam gambar ni kehkehkeh.. 



Pemandangan dari atas jambatan


Kitorang plan nak jalan sampai ke hujung jambatan. Sebab kat hujung belah sana ada tugu jambatan ni. Boleh amik gambar kat situ. Tapi Shaheem takut pulak huhu..


Abah terpaksa dukung dia sebab dia tak nak jalan. Tapi tak sampai hujung husb pusing balik. Dia kata dia pun gayat haha.. Dia gerun sebab dukung Shaheem kat belakang rasa macam tak stabil. Jambatan tu dahla bergoyang-goyang sebab ramai orang naik. Angin pun kuat.


So, tak dan sampai hujung jambatan kami pun patah balik.. Eh tapi tak balik rumah lagi. Husband bawak naik bukit. Kat atas bukit tu ada sungai yang biasa orang main water rafting. Sungai Kiulu. Ce korang google. Famous jugak sungai ni. Tapi kitorang tak naik sampai atas pun sebab masa tu dah pukul 5 lebih..



Bahaya betul budak 2 orang ni. Mujur tak hanyut. Air dahla deras. Pelampung pulak lagi besar dari tuan. Terkial kial jugak dorang nak ke tepi sungai. Haihhhh sabor jela. Berdebar aku tengok..



Lepas pegi sungai tu kami terus balik. Abang Shaheem tidur dalam kereta. Tapi terjaga masa sampai kat parking rumah. Mengamuk pulak, tak puas berjalan. Mama pun ajakla pegi playground kat belakang blok. 


Biar dia main puas puas sampai nak dekat Maghrib. Pastu balik rumah mengamuk tak nak mandi. Grrrrrrr.... 


The end...

1 comment:

  1. Sebut nama jambatan tu terus ingat Marsha AF...hihihi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...