Monday, October 5, 2015

Aidiladha 2015

Assalamualaikum.

Aduhai dah nak habis dah bulan Zulhijjah. Aku baru terhegeh-hegeh nak cerita pasal raya haji kami haritu. Takde cerita apa sangat pun tapi catitla sikit untuk bacaan pada hari tua huhu..

Pagi raya tu supposedly husband kena solat raya di masjid dalam base. Sebab lepas solat kena gotong royong lapah daging korban pulak. Tapi Saif Shaheem bangun awal pulak dah haritu. Kalau dah bangun tu susahla sikit abah nak keluar. Confirm dia mengamuk! So husband solat di masjid kat rumah jela. Shaheem ikut sekali. Ni kali kedua dia ikut abah solat kat masjid. Sebelum ni solat Jumaat. Husband cakap dia OK je. Good boy sangat. Alhamdulillah.







Ni juadah pagi raya kami. Rasa macam nak tepuk bahu sendiri dan ucap tahniah sebab berjaya masak rendang sendiri hahaha. Serious aku tak pernah buat sendiri. Tolong Mak pun macam tak pernah je kikiki..

Resepi macam biasa Google. Aku ikut resepi rendang ayam mudah by Kak Azrine. Ada la aku alter sikit-sikit. Nanti online kat laptop aku tempek resepi and link blog Kak Rin k. Nasi impit tu beli Adabi punya, lemang husband beli dengan kawan dia. Jual depan Politeknik KK.

Alhamdulillah menjadi jugakla rendang tu. Husband kata sedap. Hahaha nak jaga hati ke apa tak tau la tuuu.. Makanlah menu tu dari pagi sampai ke malam.

Raya pertama, pukul 12 tengahari tu kitorang 4 beranak tidooo haha. Shaheem demam. Mama penat masak rendang (wekk). Pukul 2 kot baru bangun huhu.. Husb suruh siap² sebab nak pegi rumah kawan dia buat open house. Dekat je rumahnya. Makan sup gear box kerbau. Sedap hehe.. Pastu balik semula sebab Shaheem demam kan.

Raya kedua, turn kitorang pulak buat open house. Hari Jumaat tu Navy sume cuti. So bolehla ajak kawan-kawan datang makan. Aku masak nasi minyak, kari ayam, sambal dan acar je. Dessert aku buat puding koktel ngan kek milo. Kek milo hampeh tak jadi haha. Benci aku bila ingat-ingat balik.





Yeayyy makan-makan kalini dah ada proper bekas. Tak guna bekas aiskrim dah haha..

Masak simple je. Harap tetamu semua puas hati la huhu.. Aku bukan pandai masak tapi cuba jugakla. At first husb kata nak tempah nasi dagang. Tapi aku insist nak buat sendiri. Rasa macam lebih seronok dan puas hidang masakan dari air tangan sendiri. Jimat pun jimat.

Ermm tu jela aktiviti raya haji kami. Rindu kat keluarga di kampung. Huhu takpela, insyaallah tahun depan ada rezeki kami balik.

Al-fatihah buat jemaah haji yang terkorban dalam insiden kren tumbang di Masjidil Haram dan rempuhan di Mina. Semoga mereka ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.

posted from Bloggeroid

1 comment:

  1. Wah raya korban pun dah open house...menu pun meriah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...