Thursday, October 8, 2015

Abang Shaheem Perangai Manyak Cantik!

Assalamualaikum.

Semalam Shaheem main kereta dia dalam bilik. Adik pun of course la nak join sekaki. Tapi abang ni kedek. Tak nak share apa-apa pun dengan Adik. Adik nak tengok je pun tak boleh.

Pastu semalam dia siap tutup pintu sikit tak nak bagi Adik masuk. Adik bukan paham pun. Menyelit jugak. Shaheem marah, dia tolak-tolak adik. Pijak tangan Adik. Acah-acah nak tutup pintu. Huii menyirap darah mama haaa. Risau takut jari adik tersepit kat celah pintu tu. Aduh membayangkannya pun dah cukup buat aku gerun.

Aku marah Shaheem. Aku cakap dengan dia, kalau tak nak Adik masuk, tutup pintu ni rapat-rapat. Main sorang dalam bilik tu. Dia cakap, "tak nak!" Mana la dia nak. Penakut jugak abang ni. Tapi aku insist. Bertegas suruh dia tutup pintu. Kalau tak, jangan main langsung. Mama amik simpan car. Dia diam. Pahtu dia cakap, "OK Shaheem tutup pintu.." Slow slow dia tutup. Rapat.

Aku pun gi duduk depan TV.

Dok sekejap aku dengar macam ada orang menangis. Nangis slow. Siap sedu-sedu. Sambil nangis sambil panggil abah.

Aku bangun bukak balik pintu tu. Tengok Shaheem berdiri sambil nangis. Aku tanya dia, nape nangis? Dia jawab, "Shaheem rindu abah..." Hahahah.. Aku gelak je..

Cepat-cepat dia keluar terus peluk abahnye yang tengah golek-golek depan TV tengok cite Tamil.

Ini budak, manja sangat sangat sangat dengan abah. Kalau kena marah dengan mama memang dia akan nangis panggil abah. Dah macamanala mama tak marah bila dia selalu buat adik. Takkan nak biar kot? Huhuhu..

Time baik bolehla dok dekat macam ni.. Time tak baikkkk.. Hmmm..



Kejadian 2 hari lepas. Dia jatuh dalam bilik air. Bengkak, lebam tepi mata. Aku cakap dengan dia, "tu sebab Shaheem tak dengar mama la tu. Shaheem buat Adik.." Haha jahat tak mama?



Saif Shaheem. Anak soleh mama. Hari-hari adeeeee je benda yang dia buat mama marah. Mama naik angin. Mama marah² tu sebab mama sayang tauuu..


Allah... Kurniakanlah kesabaran yang tinggi kepadaku untuk membesarkan dan mendidik amanah-Mu ni Ya Allah..

posted from Bloggeroid

2 comments:

  1. menguji sgt kan bile anak dah besar ni. bile marah mulela klua air mata.susah hati mak

    ReplyDelete
  2. ahaha..gelagat anak2..untung dapat merasa.meriah suasana

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...