Friday, August 8, 2014

Travel Berdua dengan Saif Shaheem

Assalamualaikum,

Ini kisah balik kampung 5 Julai yang lepas. Aku berdua je dengan Shaheem, naik kapal terbang Air Asia dari Kota Kinabalu, Sabah ke Kota Bharu, Kelantan. Tiket aku beli dalam bulan 3 lagi kot. Lupe dah. Beli yang direct sebab malas nak naik waran. Malas nak gi KL dulu. Sebab kalau gi KL dulu nanti dari KL kena balik dengan kereta. Huii tak laratla aku nak duduk dalam kereta lama-lama. Dahla menumpang kakak aku. Kereta dia luas tapi dah campur anak dia 2 orang yang dah besar-besar, jadi tak selesa sikitla nak berjalan jauh. Balik raya pulak tu, jem laaa. Dan memang jem pun. Husband & kakak aku balik haritu amik masa 13 jam tau nak sampai KB. Fuhhh nasib baik aku dah balik awal-awal.

Mula-mula tu macam was was jugak ni nak naik flight berdua je dengan Shaheem. Takut dia buat onar dalam kapal terbang tu la. Sebelum ni naik masa dia kecik. Memang sangat behave. Take off je tidur. Landing baru bangun balik. Memang senangla. Tapi ni dah toddler, dah besar, aku risau jugakla. Risau jugak takut dia cari abah. Maklumla anak abah. 

Masa kat airport dia memang ngekor abah dia je. Nak beratur masuk departure hall dia dah mintak abah dukung. Adeii.. Aku tak bagi abah dukung. Kang dukung takmo lepas pulak. Abah dia pujuk slow slow, bagitau, abah work. Shaheem ikut mama jalan-jalan. Dia diam je.. Pastu aku pimpin tangan dia masuk. Lama kena tahan dengan abam Air Asia yang jaga tempat nak masuk departure hall tu. Kena sign surat mengatakan aku ngandung. Shaheem maintain pegang tangan aku. Sambil teruja tengok ada gambar kereta kat dinding. Dia dah lupe kat abah dah tu hehe.

Dah lepas imigresen semua tu kitorang pun masukla kat tempat menunggu. Flight takde lagi masa tu. Aku memang tak sebut langsung perkataan abah tu. Takut tersebut dia meraung lak cari abah haha.. Sampai macam tu sekali haa aku risau. Bila flight dah sampai tu berpimpin tanganlah kami, jalan nak naik flight. Mujurla Shaheem tak mintak dukung. Aku dahla galas beg satu kat belakang. Bimbit beg besar satu, berat almost 5kg. Dengan adik baby dalam perut lagi. Kalau tambah kena dukung dia memang sengetla aku haritu haha.. Good boy sangat Shaheem, jalan steady je. Naik tangga pun steady. Dia diam je. Maybe tengah nervous jugak hehe.. Dengan bunyi enjin yang kuat tu dia boleh buat relax cool je.

Masuk dalam flight aku suruh dia jalan dulu kat depan. Aku ikut dari belakang. Laluan tu kan sempit, mana boleh jalan beriringan. Seat kitorang nombor 19, agak belakang jugakla. Sepatutnya seat aku dengan Shaheem berselang dengan laluan. Alhamdulillah kebetulan seat sebelah aku kosong. Jadi dapatla kami duduk sebelah sebelah. FA pun suruh duduk je, takde masalah katanya.


Duduk je mama terus pakaikan seat belt. Alhamdulillah Shaheem ok je bila pakai. Maybe sebab dah biasa pakai seat belt dalam kereta. Gambar first tu macam nak solat pun ye haha.. Muka cuak tu..


Masa take off aku tanya dia nak milo tak? Aku ada bawak bekal air kotak milo siap-siap. Tapi dia tak nak. Aku nak peluk dia pun dia tak bagi. Nak tutup telinga lagila tak boleh. Ditepis-tepis tangan aku. Eksyen sangat tau. 

Dia sibuk baca flyers ni haaa... Khusyuk sebab ada gambar kereta. Shaheem dan kereta memang tak boleh dipisahkan. Minat sungguh. 


Alhamdulillah, kami berlepas dengan selamat. Sepanjang atas flight tu aku bagi dia makan biskut, minum air. Sembang-sembang dengan dia.. Pastu kan, dok sembang-sembang, aku pulak yang ngantuk haha.. Boleh aku terlelap. Shaheem dok tengok flyers tu lagi. Mak jenis apakah ini haha.. Aku kalau ngantuk memang susah betul nak tahan huhu.. Tapi, aku tidur-tidur ayam je sebenarnya hehehe.. 

Tersedar dari tidur tu aku tengok Shaheem pun dah terlentok. Aloooo syian sangat dia.. Flyers yang ada gambar car tu masih kat tangan. Kesian tengok dia terlentok macam tu aku pun tarikla dia nak suruh dia tido atas riba aku. Tapi Shaheem ni dia tak suka tidur terlentang. Dia suka menonggeng. Nahh menonggenglah dia hehe.. Tak kisahla. Yang penting dia selesa. Seat belt dia aku buka. Masa tu perjalanan kami baru dalam sejam gitu. Ada sejam setengah lagi nak sampai.

Lama jugak Shaheem tidur. Nak dekat landing aku kejutkan dia. Senang nak pakaikan seat belt. Kalau biar je dia tido nanti susah lak masa nak turun tu. Aku memang tak larat nak dukung dia. Kaki dah cramp masa tu. Seat sempit, riba dia lagi. Walaupun kepala je atas peha aku, tetap lenguh. Pinggang pun sakit huhu. Memang tak lah mama nak dukung Shaheem yang sangat berat tu..

Muka budak mamai mamai. Mujurla dia nak pakai balik seat belt tu. Tak rimas ke ape. Mood okkay sepanjang masa. Alhamdulillah!


Nak dipendekkan cerita Shaheem memang sangat behave sepanjang perjalanan tu. Takde buat perangai ape pun. Aku legaaa sangat. Dia macam dah biasa naik flight je. Takde meragam, takde sibuk-sibuk nak bukak seat belt, nak jalan merata, nak lompat atas seat. Eh behave la. Good boy sangat! Alhamdulillah :)

3 comments:

  1. good boy nye shaheem..mmg cuak la kalau ank buat onar..

    btw selamat hari raya amal :)

    ReplyDelete
  2. fuuh..nasib lah dia x meragam kan....good boy la shaheem...dok baik2 je dlm flight...:)

    ReplyDelete
  3. nasib baik shaheem baik ...abang long katekan..hihi...wani wat lawak pulak tertido.sama macam emi petang tadi terlelap sambil riba baby..ya allah nasib kejap je huhu...tapi siyes naik flight je mesti nak terlelap...(adelah kurang sopan ibu apekah itu hihi)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...