Sunday, October 20, 2013

Poslaju Memang Dengki dengan Aku

Assalamualaikum,

Sakiiiiittttt nyeeeee hati aku dengan Poslaju nihhhhh.. Tak habis-habis dengki dengan aku. Tak habis-habis cari pasal dengan aku...

Sebelum ni dah jadi dah, sekarang jadi lagi. EXACTLY THE SAME THING!!!!!!

Entry sakit hati yang dulu boleh baca entry yang ini: Bengang dengan Poslaju huhu

Alkisah aku ada order Apple Learning Machine dengan supplier. Dia pos kat aku sehari sebelum Raya Haji, 14hb Oktober.


15 Oktober tu cuti so memang betulla no delivery.

16 Oktober Attempting for Delivery pukul 10 pagi. Pastu ko tengok status pukul 3 petang. DIA SURUH AKU PEGI AMIK KAT PPL KK SEBAB AKU TAKDE KAT RUMAH???!!

WHAT THE HELL??!!!!!

16hb tu aku tak check lagi tracking kat web sebab aku ingat barang belum sampai lagi kat KK. 

17hb pun aku tak check jugak.

18hb baru aku check. Aku check pun dah pukul 4 kalau tak silap aku. Memang hangin la bila tengok status gitu. Paling tak tahan sebab aku takde kat rumah. Tak logik sungguh! Tanpa buang masa aku terus call hotline Poslaju 1 300 300 300. Cakap dengan operator dia. Operator dia cakap, driver remark dia ketuk pintu rumah tapi takde sape bukak dan bila call takde orang jawab. Jadi dia tinggalkan slip untuk amik di PPL KK.

Bertambah hangat hati aku! Grrrr... 16hb tu seingat aku, aku keluar pun dah pukul 5 petang sebab husband balik keje pukul 4.30 petang. Kitorang keluar basuh kete dan pegi pasar. Sebelum pukul 5 tu aku duduk rumah tak pergi mana pun. Well dalam status cakap dia hantar pukul 3 kan, so time tu aku memang ada je. Dia call tapi takde orang angkat. C'monlaaa.. Kalau aku tak angkat sure ada miss call kan. Serius tak ada! Kalau aku off hp pun akan masuk mesej dari Celcom bagitau aku ada miss call daripada sekian sekian nombor pada sekian sekian waktu.. Tapi serius takde! Serius!! Dia tinggalkan slip? Mana slipnye?? Kat bawah pintu rumah aku takde, takde pun tertampal kat pintu rumah aku, takde pun dalam mailbox rumah aku. Kalau slip tu ada, aku memang takkan hangin macam ni. Sebab kalau ada slip, bermakna memang betul dia ada hantar dan memang betul aku tak pickup call, aku tak bukak pintu. So for sure aku akan pegi amik sendiri la sebab dah memang salah aku. Tapiiiiii, sekarang ni, slip tu takde!! Dan aku tak bersalah!!!

Huhuhuhuhuhu.....

Aku cakap dekat operator tu aku nak 2nd delivery. Dia kata boleh tapi 2nd delivery next day la, 19hb (Sabtu) sebab aku call tu dah lewat. Ok fine, aku tak kisah. Yang penting aku nak barang tu sampai.

19hb pagi, aku check tracking sekali lagi. Aku ingat aku dah boleh tarik nafas lega la, tapiiii.. dia update suruh aku pegi amik jugak???? Aduhaiii, ape masalah dorang ni huhu.. Serius nak nangis je rasa time tu.. Terus ngadu dengan husband. Dia pun hangat hati jugak haha.. Terus dia call hotline poslaju. Laki aku kalau mengsound sound ni pedassss sikit. Takut jugak aku. Takut dia bergaduh dengan operator tu hahaha..

Tapi syukurla lakiku berjaya mengawal emosi hehe.. Dia cuma bercakap dengan nada yang tegas. Yela, geram jugakla kan. Kata boleh hantar hari Sabtu (semalam) tapi kenapa tiba-tiba update tracking suruh pegi amik sendiri jugak? Kalau bagitau Sabtu no delivery awal-awal lagi takpelah jugak. Operator tu bagi jaminan kat husband dia akan make sure barang aku tu akan dihantar pada hari Sabtu tu TANPA GAGAL.

So aku tunggu dan tunggu. Tunggu sampai tak keluar pegi mana tau. Sikit-sikit tengok bawah pintu kot-kot ada bayang kaki orang depan rumah. Dok dapur pun tak senang, takut tak dengar orang ketuk. Handphone sentiasa ada di tangan. Setiap masa check takut takut ada mesej ke ape.. Sampai pukul 4 petang tak datang-datang. Check tracking, masih sama suruh pegi amik sendiri. Sedih ok.. sedih..

Aku pun call la lagi sekali hotline Poslaju. Menyatakan betapa kecewanya aku.... Betapa kecewanya aku, aku tunggu sampai tak pegi mana-mana tapi barang tu tak sampai-sampai seperti yang dijanjikan.. Operator tu bagitau, dah 2 reports dihantar ke PPL KK untuk mintak 2nd delivery tapi takde response dari pihak PPL KK. Jadi dorang pun takleh buat ape. Dorang cuma tolong sampaikan je. Action hanya PPL KK yang bleh buat. Teruknye.. Kenapa dengan PPL Kota Kinabalu, Sabah ni? Apa masalahnya?

Kali ni aku serius frust.. Serius.. Masa first time jadi haritu aku memang dah frust. Bila jadi kali kedua, bertambah-tambah frust tu. Aku ingat dorang ni dah ok dah. Aku selalu je nampak van Pos Malaysia masuk. Tapi kenapa time ada barang aku mesti jadi problem. Dorang sengaja ke ape? Ke sebab rumah aku tinggi sangat? Tingkat 2 je pun. Aku dulu masa ngandong dok turun naik turun naik tangga tu. Parcel aku tu bukan berat sangat pun. Driver pun biasanya lelaki. Kudrat ko kuat kan? Kenapa kenapa?

Aku bayar mahal-mahal. Kos pos Semenanjung-Sabah ni yang termahal tau.. Tapi apa yang aku dapat? Dorang sepatutnya kena hantar sampai ke depan pintu rumah (baca ayat dalam kotak merah). Tapi sekarang aku kena amik sendiri?? Supposedly kalau aku takde kat rumah harini, dia kena datang lagi esok dan esok dan esok sampaila barang tu diterima di depan pintu rumah. Bukan di kaunter pos laju!


Inipun kira aku ni bernasib baikla boleh check tracking dalam website. Kalau orang-orang yang duduk di kawasan pedalaman ataupun orang-orang yang takde internet kat rumah tu macamana dia nak check? Entah-entah berbulan-bulan jadi pekasam kat pejabat pos laju. Lama-lama boleh hilang. Macamana kalau parcel atau surat tu penting? Mana lah tau surat interview keje ke ape. Bukankah tu dah kira menganiaya orang?? Sekarang ni pun dorang dah kira menganiayai aku. Disebabkan barang tak sampai, aku terpaksa delay pelbagai urusan. Very troublesome!

Hmm.. Silap besarla aku bagi peluang kat dorang.. 

Aku akan tunggu sampai dorang hantar parcel tu kat rumah. PPL KK dengan Tuaran bukan dekat. Pegi balik lebih 60km. Husband aku kerja. Aku nak drive sendiri memang tak lah. 

Tolonglah jalankan tugas. Tolonglah tunaikan tanggungjawab. Tolonglah amanah dalam bekerja. Tolonglah.....

Esok aku update barang sampai ke tak ye. Doakan sampaila huhu..


8 comments:

  1. Ini blh mndtgkan amarah..
    Akk baca pun panas je rasa..
    Hopefully derang ni jujurla kan..
    Ni mcm kes menipu je..opss

    ReplyDelete
  2. Dorg ni servis ikut suka ja.ada kwsn mmg tiptop servis ada mmg hampeh sgt

    ReplyDelete
  3. Dorg ni servis ikut suka ja.ada kwsn mmg tiptop servis ada mmg hampeh sgt

    ReplyDelete
  4. Ya Allah...kesian amal tau...napa lah sampai jadi mcm nih...menyusahkan orang lain betul lah

    ReplyDelete
  5. amal.
    sabo jela.
    poslaju ni mmg tahap vangang.
    kdg tu tak panggil pon tuan tanah kedaung
    alih2 ade notis suh amik parcel dkt opis dia.
    hoi watheheck?
    baik aku tayah bayo duit poslaju.
    baik aku guna servis pon perlahan jek camni.
    sengal!
    okbai. sok jgn lupe hapdate dah dpt brg ke idok yer.
    cool bebeh :)

    ReplyDelete
  6. amal.
    sabo jela.
    poslaju ni mmg tahap vangang.
    kdg tu tak panggil pon tuan tanah kedaung
    alih2 ade notis suh amik parcel dkt opis dia.
    hoi watheheck?
    baik aku tayah bayo duit poslaju.
    baik aku guna servis pon perlahan jek camni.
    sengal!
    okbai. sok jgn lupe hapdate dah dpt brg ke idok yer.
    cool bebeh :)

    ReplyDelete
  7. hotline pun boleh kata gitu je??? ini memang mendatangkan kemarahan la...kalo cmtu pa guna ada hotline?? takat buat report ja??

    ReplyDelete
  8. huhuhu... kesiannya amal.. dorg ni patut tukar nama je.. bkn pos laju tp pos lembab..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...