Thursday, October 17, 2013

Aidil Adha 2013

Assalamualaikum,

Tahun ni kali kedua kami sambut raya haji di Sabah. My feeling? Sedih tapi takpelah huhu.. Apa boleh buat kan. Memang rasa ralat je tak dapat balik beraya dengan keluarga. Kena pulak takde sape kat rumah me mom tahun ni. Both brothers balik Kedah. Kakak sulung pun tak balik. So yang ada Kak Anum & kids & Dila my lil sister. Sorry mak ayah, Wani tak balik. Insyaallah next year lah kalau ada umur yang panjang, kalau Din dapat cuti, kalau tiket flight mampu dibeli, kitorang balik raya haji kat kampung. Aku memang nak sangat balik sebab next year plan nak buat aqiqah Shaheem. Dah book sekor anak kambing kat rumah pak mentua haritu. Insyaallah raya haji next year dah besor la dia. Insyaallah, moga ada rezeki la nanti.. In fact semalam dah tengok tiket AA. Tapi malangnya 5 Oktober 2014 flight sume unavailable lagi haha.. 

Anyway, raya kalini kami 3 beranak sambut super sederhana. Takde baju raya ke ape. Pakai yang mana ada. Aku pun pakau baju kurung zaman bila tah. Tak sempat nak iron bagai jadi pakai kedut kedut camtu je haha.. Saif Shaheem pulak pakai baju abang Imran punye. Mak Ude bagi time raya puasa yang lepas. Nasib baik ngam ngam dengan dia. Dari pagi sampai petang dok pakai baju tu je. Nak tukar dia takmau. Mama pun takde masa nak mengejar dia huhu.. Jadi pakai jelahh sampai busuk masam. Si ayah pulak pakai baju Melayu time kawin dulu haha.. Gambar bertiga memang nan ado lah. Tak sempat lah nak bergambar huhu.. 

Seperti tahun lepas, tahun ni aku & husband buat makan-makan sikit. Saje je, untuk raya. Untuk ajak kawan-kawan gathering berkumpul ramai-ramai kat rumah. Yang datang kebanyakannya kawan husband aku lah. Kawan-kawan pejabat dia dan juga kawan-kawan geng moto. Kawan aku ada jugak, Eamy! hehe.. Thanks Emy sudi datang ke teratak buruk ku huhu.. Sape sangka, perkenalan hanya melalui alam maya, sekarang dapat bertemu mata macam dah kenal lama hehe.. Rugi pulak rasa tak bergambar dengan Emy. Emy datang petang. Aku dah comot momot, muka berminyak bagai dah haha.. Tak sesuwei nak amik gambar dengan mak yong yang cantek sangat! hehe..

Menu raya haji tahun ini ialah.... NASI DAGANG!

Serius weh, next time kan, kalau nak buat makan-makan, aku takmo dah buat nasi dagang huwaaa... Penat Ya Rabbi, Tuhan saje yang tahu! Banyak betul prosesnye. Malam raya tu, aku & husband tidur pukul 3.30 pagi! Pukul 5 dah bangun untuk solat subuh. Husband pulak kena ready ready pegi masjid & uruskan korban. Kena tolong lapah-lapah daging. Aku kat rumah kelam kabut masak gulai dan kemas-kemas rumah. Saif Shaheem bangun pukul 10. Alkisahnya malam raya tu dia pun tak tidur sama. Sebokkk je mengacau huhu.. 

Aku tak buat banyak pun, tapi penat toksah cakap. Malam tu bila orang dah balik, aku & husband flat sehabis-habis flat hahaha.. Shaheem pun sama. Dia tidur sekejap je petang tu. Itupun atas dukung aku. Nak letak je nangis. Agaknya sebab orang ramai kat rumah, dia pun tak selesa..

Next time kalau nak buat makan lagi, kena buat menu senang-senang jelaa hehe.. Nasi berlauk ke, nasi kerabu ke.. Nasi dagang, pengsannggggg hahahaha..

Apa-apa pun aku rasa puas hati jugakla dapat hidang nasi dagang. First time tu buat untuk jamu orang makan. Selalu buat untuk sendiri-sendiri makan je. Aku memula memang tak confident sangat-sangat. Tak tau berapa kali ni call kampung tanya macamana nak buat haha.. Habis talian hayat digunakan. Harini call mak kat kampung. Esok lupa call mak mentua pulak haha.. Pastu lupa lagi, call kakak ipar pulak kuikuikui.. Alhamdulillah, semuanya menjadi. Bagi aku laa.. Bagi tetamu aku tak tahu huhu.. Harap dorang berpuas hati. Oh cuma satu je tak jadi. Gulai ikan tongkol. Rupa-rupanya aku salah beli ikan daaaa.. Aku bukan beli tongkol, aku beli tuna! Cehsssss... mana la ku tahu ikan tu tak sama. Dari luar nampak macam sama je. Sobsss.. Jadinye, bila rebus dan masuk dalam gulai, ikan tu jadi hancur. Sedih sangat huhu.. Kesian kat tetamu. Kena makan elok-elok sebab takut tercekik tulang. Maaf sangat-sangat huhu.. Nasib baikla ada gulai ayam untuk buat backup.. Haih, next time kena tengok elok-elok, mana satu tongkol, mana satu tuna..

Oklah, mari kita layan gambar yang aku semapt amik haritu..


Shaheem & abah tengah tunggu tetamu datang..
Biasanya kitorang tak letak kerusi kat luar ni. Bahaya!!!
Tapi haritu ramai sangat orang dan ada yang smoking juga, jadi letakla kerusi kat luar untuk dorang santai-santai dan juga smoking.. 

Nasi dagang air tangan encik husband ^___^


Gulai ikan hancur huhuhuhu

Gulai ayam

Side dishes, sambal nyor+ikan
Satu lagi side dishes not in picture ialah telur rebus.

Hidangan yang super simple di hari raya
Takde ketupat mahupun lemang huhu.. Pencuci mulut pun buah tembikai je. Aku tak sempat lah nak buat agar-agar ke, kek ke huhu.. 
Bekas buh makanan pun amik ape yang ada je kat rumah hahaha.. Malu laa.
Aku ngan husband dah bincang-bincang dah, nanti nak beli set buffet ataupun mangkuk-mangkuk caserole tu. Barula nampak kemas dan cantik sket bila nak hidang makan kat orang. Ni, bekas eskrem je?? hahaha..
Ampon lah ye. Aku memang takde mangkuk comey-comey huhu..
Husband cakap, "gaji mama dah naik, boleh kottt belanja set buffet??" Cehsss aku jugak haha..
Insyaallah. Marilah kita menabunggg....

Terima kasih buat semua tetamu yang sudi datang beraya ke rumah kami..
Kami minta maaf atas segala kekurangan.. Harap jangan serikla ye nak datang huhu...


Raya korban kalini, kitorang dapat daging lembu banyak kilo jugakla. Penuh dalam peti ais kami yang kecik itu.. Belum masak lagi sebab nak habiskan balance nasi dagang yang banyak gile haha... Terlebih bajet masa buat T_T.. Semalam dah makan perut lembu cicah air cuka+lada+belacan. Yummylicious!!!Korang makan tak perut lembu? hehe.. Busuk memangla busuk. Tapi yang busuk itula sedap haha.. Ada banyak lagi dalam peti ais. Insyaallah nak buat kerabu perut pulak nanti.

Makan sakan. Berat dah naik oiiii!

Anyway, SELAMAT HARI RAYA HAJI korangsssss^^

5 comments:

  1. sedapnya menu amal...pandai air tgn suami masak nasi dagang...aummmm

    ReplyDelete
  2. Amal.. Pndai en.asben wat nasi dagang,.. Hayati lah raya kat sana... Nnt mesti merindui..ekkeke

    ReplyDelete
  3. sangat terliur dgn gulai ayam tu....nyummmm2...

    ReplyDelete
  4. Best nya pandai masak!!! Kite tak pernah lagi buat makan2 kt umah. Heee.

    ReplyDelete
  5. hadoi nasik la dagang...nyesal tak makan umah mil raye korban aritu.
    dah terkorban napsu makan ku ini...haish! bak sket?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...