Wednesday, September 25, 2013

Saif Shaheem Cirit Birit :(

Assalamualaikum,

Hmmphh... first time tau Shaheem cirit birit ni. Selama dari kecik dia memang tak pernah lah ada masalah berak-berak ni.. Panik jugak tau nak menghadapinya..

Nak dijadikan cerita, sejak hari Ahad lepas, aku bagi dia minum susu Snow sebab susu Dugro dah habis. So aku pikir, habiskanla dulu Snow ni. Dah habis Snow baru bagi Dugro balik. Aku takde pikir pun perut Shaheem takleh nak terima or whatsoever sebab, dia memang serasi dengan Snow selama ni kan? 

Bermula hari Isnin, Shaheem bangun pagi dan berak. Time minum Dugro poo dia macam taik kambeng. Bulat bulat bulat dan keras sikit. Bila minum Snow ni, pagi Isnin tupoo dia macam lembut sket. Memang selalu macam tu pun. So aku anggap ia adalah normal. Then petang dia berak lagi. Aku anggap normal jugak sebab tak nampak apa-apa yang lain pun. Tiba malam, makin kerap dia berak. Seingat aku, 7 kali kot tukar cd dia.. Time tu dia dah start cirit sikit-sikit. Poo kaler kuning, lembik.. Dan yang paling kesian, everytime dia berak, dia akan melompat-lompat, menjerit-jerit sambil pegang bontot dia. Time nak basuh lagilaa.. meraung dalam bilik air. Rupanya kulit punggung dia dah merah-merah... Malam tu Shaheem tido kepenatan.. Pukul 2 pagi jugakla dia tido.. Takleh nak tido awal-awal sebab dia asyik tercirit je huhu..

Esoknya, Subuh dia tersedar. Menangis-nangis sambil pegang bontot. "Aduiii aduiii.." Dia jerit. Allah.. Aku masa tu, dengar Shaheem jerit aduii tu, rasa macam helpless sangat.. Apa yang mama boleh buat sayang, to ease the pain? Sobs.. Tiap kali dia berak, tiap kali tu lah dia menangis, menjerit-jerit. Time hubby pegi keje, aku handle dia sorang-sorang memang betul-betul mencabarla. Every hour dia berak. Aku basuh dah tak boleh gosok dah, dia tak bagi. So end up aku just spray je, Tu pun kemain dia ngamuk. Berguling-guling dalam bilik air. Nak sapu ubat kat montot pun takleh.. Merah menyala montot dia..

Aku suruh hubby belikan dd (disposable diapers). Memang rugi guna dd sebab banyak kali tukar kan. Tapi terpaksa. Dd lebih kering berbanding cd yang permukaannya sentiasa lembap bila Shaheem kencing. Bila lembap, pedihla montot dia tu.. 

Semalam, abahla yang handle bila Shaheem berak. Abah yang tolong cuci montot dalam bilik air sebab abah lebih gagah nak handle. Serius Shaheem ni kalau dia dah liuk lentokkan badan dia tu, aku memang tak larat nak pegang huhu.. Husband aku buh minyak gamat kat montot Shaheem. Tak sapu ngan tangan dah, main curah je huhu.. Tu pun menangis-nangis jugak Saif Shaheem. Sakit betul agaknya.. 

Pagi tadi dia bangun dengan ceria. Masih berak-berak tapi bila berak dia dah tak meraung. Dah tak pedihla tu.. Alhamdulillah, lega sikit hati mama. Tapi masih runsing sebab dia cirit birit lagi. 

Aku tak bawak dia pegi klinik sebab tahu nanti doktor akan bagi ORS je.. ORS aku dah ada kat rumah dan aku dah try bagi Shaheem. Seperti yang dah dijangka, dia tak nak minum. Susu pulak, aku dah stop bagi Snow dan sekarang dia minum Dugor je. Plannya, harini kalau dia masih berak berterusan, aku akan beli Smecta kat farmasi (as suggested my gojes mummies) ataupun beli soy based milk bagi kat dia. 

Tapi, alhamdulillah, harini, last dia berak pukul 12 tengahari tadi. Sekarang petang dah takde. Hopefully betul-betul takde dah la.. Aku akan pantau lagi.. 

Serius cakap, aku memang panik nak handle semua ni. Maklumla first time. Belum ada experience. From experience we learn kan? Mama doakan Shaheem sihat-sihat sokmo lah lepas ni. Tak sangguple mama tengok Shaheem sakit. Lebih-lebih lagi sekarang dah pandai aduii aduii huhu.. Tersiat-siat hati mama ni bila dengar Shaheem cakap macam tu. Ya Allah, Kau kurniakanlah kesihatan yang baik buat anakku. Sesungguhnya kepada-Mu sajalah, aku bermohon......

*gambar lama*

4 comments:

  1. kalau anak cirit mmg kesian kan.hmmm kesian bontot merah2.

    ReplyDelete
  2. Sedih baca..sbb tau la rsa pedih kt situ camnekan..huhu

    ReplyDelete
  3. salam,

    memang gelabah kalau anak sakit kan..saya dulu masa anak saya cirit birit, semangat google segala macam petua nak bagi reda sakit perut dia

    Btw, kalau berminat dengan supplement from Shaklee saya ada buat promo ESP Shaklee..do visit my blog ye
    http://ainasuraya.blogspot.com/2013/09/promo-shaklee-esp.html

    thanks!

    ReplyDelete
  4. Sian Shaheem. Kalau anak tak sihat sikit mesti kita susah hati. Ni apatah lagi yang kena cirit birit bagai, tak tahan tgk dia terseksa, dengan bontot merah bagai..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...