Sunday, September 1, 2013

31 Ogos 2013 - BERMULA EPISOD MEMERDEKAKAN SHAHEEM DARIPADA CD

Assalamuaikum,

Happy National Day folks! Semoga negara kita akan terus merdeka, aman sentiasa. I love u Malaysia!

Semalam, bermula juga usaha aku dan hubby untuk potty train Shaheem. Why so soon?? Awal sangat kan. Shaheem baru 1y5m, 6hb ni 1y6m. Memang aku ada plan nak PT dia awal-awal tapi not this early la. Ceritanya Saif Shaheem ni dah mula buat perangai tak mau pakai cd, tak mau pakai pampers. Aduiyaii, stress tau mama. Dia akan lari. Dia akan menyorok. Bila baringkan dia akan pusingkan badan tu. Takkanla aku nak paksa kan. Kang patah pinggang anak aku, nayeee.. Aku ni pulak jenis cepat nak marah, cepat naik geram. Memang selalula Shaheem kena marah, kena pokk ngan mama nih. Haihh rasa jahat sangat mama ni. Tapi, mama tak tahanla Shaheem bila Shaheem asyik melawan huhuhu.. Jadinye, mama buat keputusan drastik. Mulai semalam, 31 Ogos, mama akan PT kan Shaheem. Caiyokk caiyokkkk..

Semalam start pukul 10 pagi tak pakaikan cd. Shaheem sendiri yang pelik haha.. Siap pegang-pegang montot dia yang comel itu. Macam tak percaya ye, montot nipis. Selalunya tebal ekekek.. Aku bawak dia ke tandas setiap 15 minit. Tapi bawak dia kerap-kerap dia jadi tak suka. Meraung-raung tak mau masuk pulak.. Yang paling geram, bila dalam bilik air mama penat syyyy syyy tapi dia tak kencing. .. Keluar je dari bilik air, tak sampai 5 minit, datang kat mama, "Maaa.. asyahhh.." sambil pegang seluar. Huwaaa.. 

Hari pertama semalam, Shaheem kencing dalam seluar 2 kali, kencing dalam toilet sekali (yeayyy) dan berak dalam seluar sekali (double yeayy) hahaha... Yang berak tu aku tak tahan. Shaheem ni dia nak berak memang kita tak tau bila. Tengah berdiri tengok tv pun dia leh berak. Semalam pun depan tv la. Elok ada seketul taik depan tv tuh hahaha.. Nasib baik keras. Kalau cair?? Adeiii.... 

Harini pulak, Shaheem kencing dalam toilet sekali, kencing dalam seluar 4 kali kot. Huhuhuhuhu... 

Sabar sabar.. Baru 2 hari. Kena slow slow cuma berterusanlah kan. Shaheem pun bukan leh cakap lagi. Aku selalula bagitau dia, "kalau Shaheem nak wee wee Shaheem cakap kat mama tauu.. " Time tu jugak dia cakap, "wee weee.. " tapi dia sebenanrnya cuma ajuk aku cakap tu. Bila betul-betul nak wee wee dia wee wee je dalam seluar T__T

Alhamdulillah hubby bagi kerjasama sepenuhnya. 2 hari ni dia la yang dok lap lap lantai (tanpa sebarang rungutan hehe) sementara aku bawak Shaheem ke toilet. Esok dia dah keje tah cemane laa aku nak handle sorang-sorang huhu.. Semoga mama diberikan kesabaran tingkat tinggi serta semangat yang kental. Satu lagi, semoga aku tak mudah hilang sabar dan tak cepat marah..

Doakan aku berjaya PT kan Shaheem. Target dalam masa sebulan. Insyaallah. Caiyokkkk! :D

3 comments:

  1. hehehe..mmg kene banyak sabor..
    tp ai mmg jenis tak sabar so dhia umor 3 tahun lebih baru free diapers..
    good luck yer mama..

    ReplyDelete
  2. Mama shaheem napa umi Qi ketawa jek baca entry mama shaheem nih...kelakarlah shaheem hihihihi...lucu bebenar...mana mama x marah...marah2 syg...bguslah awal2 dh buat PT...nanti nk tiru cara mama shaheem bila Qi dh setahun lebih...lg awal lg bgus...pampers leh jimat yeyy

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...