Thursday, July 11, 2013

Ramadhan 2013

Assalamualaikum,



Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah.. Masih diberikan peluang untuk menjalani ibadah puasa dan menikmati bulan Ramadhan yang penuh berkat. Nak nangis pun ada huhuhu... 

Tahun ni, tahun kedua berpuasa di Sabah. Tahun kedua berpuasa bersama suami dan Shaheem, keluarga kecilku. Alhamdulillah.

Puasa hari pertama semalam berjalan lancar. Tak terasa sangat dahaga atau lapar. Mungkin sebab daripada tengahari bumi Tuaran ni dibasahi hujan. Hujan sampaila ke malam. Sejuk I tell you. Shaheem mandi dengan air panas. Mama tak mandi langsung! HAHA.. Oke tipu di situ... 

Semalam berbuka dengan nasik kerabu beli hehe.. Actually aku dah masak dah pun. Asam pedas ikan kerisi dan ayam goreng kicap. Encik husband sebelum balik singgah kat bazar ramadhan dalam base. Dia call bagitau ada makcik jual nasik kerabu.. Aku dengar terliur pulak hehe.. Mintak dia belikan. Jadinye, berbuka dengan nasi kerabu beli. Yang dah masak simpan untuk sahur pagi tadi. Tiada pembaziran berlaku. Alhamdulillah...

Harini husband duty. So daku berbuka sorang-sorangla. Tak masak kot. Mamee Laksa Kari ada tuhh.. masak yang tu jelaaa :P

Tahun lepas aku dan husband rajin sangat buat kuih. Selalu buat onde onde dengan puteri mandi. Sebab yang tu je senang dan favourite husband. Eh senang-senang pun kan, ada cerita pasal onde onde tu hahaha.. Alkisahnya kitorang first time nak buat ni. Aku memang tak retila kan. Google resepi kata guna tepung beras. Aku masa beli tepung tu belila yg tulis rice flour.. Tepung beras kann rice flour ni?? Balik rumah, aku yang buat adunan. Campur air, pewarna ape sume. Yang masukkan gula melaka dan gentel jadi bulat-bulat ialah encik husband. Dahla besar besarrr dia gentel tu hahaha..Sebesar bola ping pong tu haa.. Pastu dah siap gentel, air rebusan pun dah panas, ploppp ploppp kitorang masukkan dalam periuk. Sepatutnya bila dah masak dia akan timbul kann.. Tapi ni tak timbul-timbul. Aku cakap dengan husband, "ehh nape tak timbul ni. lamanyee.. ke berat sangat?" Kan dia buat besar-besar. Husband aku cakap, 'takpe takpe kita tunggu.." Setengah jam, sejam, tak timbul-timbul wehhh hahaha.. Aku dah mosykel. Air dah menggelegak sampai dah tinggal sikit dah.. Aku cakap dengan husband, "ke kita salah tepung ni??" Dia kata dah betul.. Ececece confident je kan. Tak puas hati aku call mak. "Makk.. nak buat onde onde guna beras gapo??" Mak jawab, "tepung beras pulut.. dalam bahasa inggeris, GLUTINOUS RICE.." BAHAHAHAHAHA... daku gelak kuat-kuat.. Dah agak dahhh.. salah tepung daaa... Baru ku tauu... ada dua jenis tepung ye kawan-kawan. Tepung beras sahaja dan tepung beras pulut.. *MALU*

Buang sesaje bola-bola pingpong yang keras macam bola golf bila direbus itu hahahahaha...

Kenangan sungguhla. Aku dengan husband sure gelak besar bila teringat peristiwa tu hehehehehe... 

Tahun ni tak tahu boleh buat kuih sama-sama tak. Tahun lepas cik Shaheem kecik lagi. Bleh tinggal dia depan tv tergolek-golek sorang diri. Tahun ni dia dah sama rancak dengan kita. Kita sibuk nak masak dia pun sibuk sama... Tengokla macamana. Teringin jugak nak buat kuih ni.. Insyaallah..

Ermmm terasa rindu jugak nak berpuasa bersama keluarga di kampung. Nak sahur sama, buka sama. Kat kampung kan meriah. Time buka tu macam-macam juadah ada. Penuh meja.. Seronok seronok.. Erm insyaallah, raya tahun ni balik. Dan mungkin balik 2,3 hari sebelum raya. Sempatla nak berbuka bersama keluarga...

Ok dah membebel. Nak pegi buat kerja rumah. Daaa!~




1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...