Tuesday, March 26, 2013

Kek Coklat Kukus! :D

Assalamualaikum,

Yeayyy, aku dah ada periuk kukus dah ekeke.. Hadiah daripada bonda tercinta balik kampung haritu. Terima kasih mak!!

miahaha
Abaikan dapurku yang comot momot itew


Aku dah rasmikan dah. Mula-mula haritu buat puding gula hangus/ puding karamel. Aku ikut resepi Kak Ana Suzana - Cahaya Cintaku. Resepi puding karamel kak Ana memang simple je. Bahan pun tak banyak. Tapi aku ada ubah sikit la bahan hehe.. Kak Ana guna fresh milk. Aku guna setin susu pekat manis. Dah tak guna gula dahla.. Aku tak buh esen vanila (sebab takde kat umah) and aku guna 5 biji telur.. Aku kukus selama lebih kurang sejam. Alhamdulillah menjadi. 

Maaf takde gambar nak tunjuk sebab keadaan puding selepas dikeluarkan dari loyang adalah buruk hahaha.. Alkisahnya, aku takde loyang. So aku guna periuk tu je haa. Bila dah masak, aku lorat sangat kot. Tak sabar nak tengok hasil. Masuk kejap je dalam peti ais. Puding tak cukup keras lagi hehe.. Bila letak atas bekas kek, terhancur sikit kat bahagian tepi. Hoho.. Tapi masih boleh dimakan. And hubby loved it. Cuma dia kata manis hehe.. Memangla kannn..

Ok, puding karamel pass with flying colours! :P

Next project ialah kek coklat kukus! Resepi daripada memberku Nor, bukan memberku Hawa ye hehe.. Thank you Nor sebab share resepi. Mudah sangat-sangat I tell you!

Bahan-bahan:
Telur 2 biji
Gula 1 cawan
Susu pekat 1 cawan
Serbuk koko 1 cawan
Air 1 cawan
Gandum 2 cawan
Minyak masak 1 cawan
Soda bikarbonat 1 sudu besar

Haa senang kann.. Bahan yang memang sedia ada di rumah. Kecuali serbuk koko. Aku beli serbuk koko biasa je. Jenama ape tah. Beli kat kedai Pakistan depan blok rumah ni je. Cawan tu pulak, guna cawan minum teh biasa tu je. Pastikan guna cawan yang sama untuk semua bahan tu ye.Supaya sukatannya lebih kurang sama..

Aku kan, takde mixer.Takde juga pemukul telur tu. So, apa aku buat, aku bubuh je semua bahan ni dalam blender pastu aku blend! Haha.. sebelum masukkan dalam blender tu make sure takde bijik-bijik cili la ye. Kang jadi kek coklat bercili pulak hihi.. Blend lama-lama sampaila adunan tu kembang dan sebati. Kalau guna mixer biasanya kita pukul dulu butter dengan gula kan biar hancur.. Tapi aku campur je semua one shot. Kihkihkih..

Lepas tu masukkan dalam loyang. Sebelum tu loyang tu sapu-sapu la sikit dengan minyak. Supaya kek tu tak melekat dan mudah nak dikeluarkan apabila dah masak. Masa ni aku dah beli loyang dah :P

Kukus selama lebih kurang sejam. Ataupun cucuk dengan pisau. Kalau keluar bersih, maknanya dah masakla tu. Ermm aku kukus lama jugakla haritu.Sejam lebih kot. Sebab tiap kali aku cucuk,mesti pisau keluar tak bersih haha.. Ada je melekat. Tapi dah lebih sejam tu aku dah tak sabar, tutup je api. Tawakal jela hehehe.. Aku memang bukan pakar buat kek.Tak reti pon. Cincai cincai je. Kalau jadi, alhamdulillah. Kalau tak jadi, errr cuba lagi! :D



Tadaaaaaaaa...
Inilah hasilnya!!!
Nampak yummylicious tak?? hehehe

Aku buh topping jugak tu. Tapi topping tak berapa nak menjadi. Serbuk koko ada lebih sikit. Nak guna habis untuk buat kek rasa macam dah banyak sangat dah. Nak simpan macam serba salah je.. Bila kek dah masak, tengok plain je, aku pun buatla topping. Topping ni buat dengan cara double boiling. Aku follow resepi yang aku google.. Err aku dah tak jumpa link yang aku google haritu hehe.. Erm caranya, cairkan butter 2 sudu, pastu masukkan secawan susu pekat & serbuk koko. Kacau-kacau hingga koko jadi likat. Aku buat ni tak berapa nak menjadi sebab aku takde mangkuk yang tahan panas. Aku double boil dalam mangkuk free Colgate tu je kihkih.. Takut mangkuk pecah, bila dah panas sikit tu aku terus tutup api. Kacau-kacau ala kadar.. Jadila yang macam kat atas ni.... 

Hubby kata sedap. Ok, itu yang paling penting hehe.. 
Bagi sikit kat jiran. Dorang pun kata sedap. Alhamdulillah hihii..

Korang tryla buat ye ;)

Next project - Kek Coklat Karamel Kukus!!

5 comments:

  1. fuh nengok kek amal, baru ingat bertahun dh tak buat kek kukus..

    ReplyDelete
  2. sejak arissa lahir kita dah tak kukus kek. hahahaha. dah setahun dua bulan usia nya ha. hahahaha

    ReplyDelete
  3. eamy
    sedappp.. tryla buat! hehe

    cik naa
    hihi kalau teringin nak makan, buatla cikna :D

    D yatie
    haha agak lama jugak dah tu

    ReplyDelete
  4. wahwah....sedapnya kek dia..nyummy...hihihi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...