Wednesday, February 15, 2012

Entry Masak Memasak - Popia Goreng

Assalamualaikum,

Hehehehe nak gelak-gelak dulu boleh tak.. Aku kalo bab memasak ni selalu rasa kelakar je ekekek.. Sebabnya aku bukan reti masak.. Tapi nak try masak hehe.. Sedap tak sedap belakang cerita..

Anyway, haritu aku baca blog Eamy. Dia share resepi buat popia goreng. Yumm yumm memang nampak sedap sangat. Dahla mudah je cara nak membuatnya. Believe it or not aku tak pernah buat popia ni. Dari buat inti sampai la nak menggulungnya. As usual aku reti makan je hihi.. Bila tengok resepi macam sangat senang, aku pun tryla buat.. Dah beli kulit popia tu kena la buat kan. Kalo tak, buat rugi je beli kan kan...

Resepi asal: Eamy Milea. Thanks for sharing dear :)

And this one is my style hihihi *malunye nak share hahaha*

Bahan-bahan:

Watak utama: Kulit popia

Bawang besar, bawang putih & bawang merah dicincang halus
Aku takde taugeh & kobis pulak hubby tak makan. Yang ada carrot & cendawan je.
Putih telur sebagai gam untuk lekatkan kulit popia masa menggulung
Kuning telur masak sekali dengan inti..

Serunding daging diimport khas dari Kampung Laut, Tumpat, Kelantan
eheheh

Cara-cara membuatnya:

Ok, memula sekali tolong abaikan frying pan aku yang sangat nazak keadaannya haha..
Tapi masih sangat berguna hokkay! :P
Tumis bawang yang dah dicincang halus tadi tu sampai layu dan jadi kekuningan

Pastu masukkan sayur sayuran.. In my case just carrots and mushrooms

Next, masukkan kuning telur..
Oh aku ikut resepi Eamy, guna sebijik telur je.
Lagipon untuk makan berdua, tak perlu buat inti banyak-banyak.
Kalau nak buat banyak, telur mungkin bleh letak lebih

Masukkan serunding daging.. Ikut sukala nak banyak mana..
Eamy kata letak 2/3 sudu, so aku follow je ehehe.
Oh jangan lupa jugak buh garam sikit untuk perasa..
Sikit jela sebab aku rasa serunding tu pun dah cukup berperisa dah

Dah siap inti tu masak, sejukkan dia dulu sebelum menggulung...

Memandangan inti aku buat tak banyak so aku plan nak buat mini popia.
So aku bahagi empat pastu potong kulit popia tu..

haha ni part yang aku malu ekekek..
Yang belah atas, yang kiut miut je gulungannya tu, my pumpkin yang buat,
Bawah aku punye kehkehkeh
Gambar ni my pumpkin yang amik.
Seronok dia sebab dia punye lagi cantik..
Aku memang tangan tak berseni la.. Buat apa pun asal boleh je ehehehe
Ala yang penting benda tu bergulung, inti tak terkeluar okla tu kannnn

Dah siap gulung, bolehla menggorengnya..
Goreng dalam minyak panas..
Agak-agak dia dah tukar kaler jadi warna brownish tu angkatla...

Ni satu lagi gambar my pumpkin amik.
Nak tunjuk perbezaan aku gulung dan dia gulung.
Sabar jelaaaaaaaaaa :P

Inti kat dalam..
Yummylicious okkay!

Memang sedap sangat popia tu.. Rangup okkay... Inti pun just nice.. Memang licin sepinggan kitorang makan petang semalam ehehe..

Thank you eh Eamy share resepi.. Kulit popia ada banyak lagi. Nanti bleh buat lagi *bila rajin ehehe*

Korang pun blehla try buat. Click je kat link blog Eamy, ada full recipe :D

4 comments:

  1. hehehe... dah kira lulus lah tuh

    ReplyDelete
  2. owh sedap2..nak buat jugak la..mkn ngn wafa..haha
    .
    ok dah gulung tuh..nnt wat lagi sekali mesti lagi comey dr ur pumpkin..hehe

    ReplyDelete
  3. wahhh..rajin..nak dapapt beby gegirl kot eh?

    ReplyDelete
  4. heheee...malu sy..*blushing*
    try2 je.. sy bukan pandai masak pun hahhahaa...
    congrats wanie...lulus la tu,,mesti sedap kan...[bila ada serunding tu xpayah cicah ngan sos pun dh sedap kan?]

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...