Saturday, October 8, 2011

Apabila Pencen Umur 60 Tahun

Adakah ini yang akan berlaku?



kehkehkeh.. senyum sorang sorang aku bila tengok kartun nih.

Pendapat aku, ok je pencen umur 60 tahun, banyak kebaikannya. Gaji masa tu mesti dah banyak. So bila dah pencen, duit pencen pun jadi banyak. Bolehla buat sara hidup sendiri. Kalaula ditakdirkan dapat anak yang tak mengenang budi, sekurang-kurangnya, dorang ni tak perlu nak menagih simpati. Lagi satu, orang sekarang ramai yang kawin lambat dan dapat anak lambat. Ada yang umur 40 anak kecik berderet lagi. So by 60 mesti anak tu dah nak masuk universiti. Sekurang-kurangnya, ada la jugak income untuk support anak belajar kan?

Aku tak rasa bila ada yang lebih senior dalam pejabat, yang junior takleh nak naik. Masing-masing ada rezeki dan peluang sendiri. Pandai-pandaila cari. And then, collaboration antara orang muda dan orang tua boleh jadikan satu keje tu jadi lebih mudah. Young people can give out fresh ideas while the elderly can share their experience. Combine fresh ideas and experience sure hasilnye kebaboo0m :)

Walau apapun, yang mampu bekerja hingga umur 60 tahun ni hanya relevan pada orang yang sihat tubuh badan sahaja. Relevan pada yang takde penyakit je. Kalau yang dah sakit-sakit tu memang disarankan tak keje sampai umo 60 la. Tak baik untuk diri sendiri jugak kan. Dan juga boleh memperlahankan produtiviti keje. Yang sihat walafiat tu, blehla terus bekerja. Selagi tulang empat kerat tu masih mampu :)

Kat ofis aku ada sorang granny ni. Orang Australia. Works as an Editor. Umur dia dah 70 tahun. Memang sangat tua. Tengok pada dia tu memang kita rasa kesian sangat. Yela, dah tua kan. Tapi sebab dia masih kuat dan masih mampu untuk bekerja, apa salahnya? :)

6 comments:

  1. Sokong pencen umur 60, maksudnya cheq ada peluang untuk 2 tahun++ masuk keje Gomen nie :)

    ReplyDelete
  2. myra jay
    haa betul betul. masih berpeluang la nak keje kerajaan :)

    lekat lekit
    hehe tu mesti dah tak larat nak tanggung stress keje, pencen je cepat cepat

    ReplyDelete
  3. kasilah peluang kat org muda lak kan...

    takut makin byk pengangguran lah...

    ReplyDelete
  4. suka suka. saya nak bersenam mulai sekarang sebab nak pencen umur 60. hihi..

    ReplyDelete
  5. mama noriz
    ermm org2 muda kena keje keras sket la nak masuk keje kerajaan ni

    chan
    hehe bagus2.. jaga kesihatan dari skrg!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...