Sunday, February 6, 2011

Kenangan Kecik-kecik Dulu~

Assalamualaikum,



Masa kecik-kecik dulu aku......

- Pernah kena marah dengan ayah. Lupa kenapa. Tapi aku kena kejar sekeliling rumah dengan ayah. Ayah bawak rotan kot? Lupe dah. Ape la kesalahan aku. Pasti besar gile sebab ayah bukan senang nak marah anak huhu

- Pernah jugak menangis meraung-raung kat tangga rumah sebab ayah tak nak bawak aku pegi mana tah. Ayah bawak abang je kot. Jelos punye pasal and takmo duduk rumah, nak mengikut. Aku nangis kuat gile sampai rasa-rasanya satu kampung pun boleh dengar. Dah lepas nangis, tido dengan lena :D

- Suka round-round kampung dengan basikal lerun abang aku yang tinggi tuh. Patutla aku hitam semacam ahaha.. Family aku sume putih-putih tau. Aku jek yang gelap, mendung, kelam dan sebagainya. Now I remember why eheheh..

- Suka makan ayam goreng esp drumstick! Selalu berebut dengan abang aku.

- Masa bila tah, kat rumah ada pasir. Maybe masa tu ayah tengah renovate rumah ke ape. Aku main dengan abang-abang aku. Buat bukit, siap baring-baring lagi. Lagak macam kat pantai. Pastu amik bunga kertas mak letak kat bukit tuh. Dah rupa kubur plak ahaha.. Pastu amik kucing kesayangan masa tu, Pendek, letak kat puncak bukit. Apa motif tahla..

- Satu lagi masa main pasir kitorang suka letak pasir atas kepala muahaha.. Gile ah kotor. Patut ar kecik-kecik ada kutu ahaha.. Dah letak pasir garu-garu bagi pasir keluar. Mak tahu mak membebel non stop. Ampon mak, Dili yang ajar! hahaha

- Selalu jadi orang suruhan kedua-dua akak aku bila dorang balik ke rumah during semester break. Selalunya aku disuruh pergi ke kedai 'Kak Dah' beli asam atau maggi. Aku suka lari-lari pergi 'Kedai Kak Dah.' Dah lari tu, kaki pulak tak stabil, jatuh. Jatuh atas tar tuuuu.... Dan hasilnye, kepala lutut dah berparut-parut +_+ Sampai ke besar ada weyy...

- Suka makan Maggi sorok-sorok. Makan maggi hanya bila mak dan ayah takde kat rumah. Mak, esp Ayah tak berapa gemar kitorang makan Maggi. Tapi besenye yang dilarang tula yang kita suka kan? huhuhu.. Bila masak Maggi je, makan senyap-senyap dalam bilik. Siap berkunci bagai haha.. Beli maggi pon sorok-sorok. Tak macam sekarang, siap buat stock kat rumah lagi tuuu ehehe..

- Dulu kat rumah, bila musim banjir je, rumah pun turut dinaiki air. Sebabnye Sungai Kelantan kat belakang rumah je. Malam sebelum tu bila hujan tak berhenti, dok sibuk dah tengok air naik. Tapi malam-malam mana nak nampak. Bangun pagi esoknya tengok air dah naik sampai ke tangga rumah, Syokla wey! Terus pasang boat pelampung ayah :D

- Tragedi berdarah musim banjir: Aku dengan abang berdiri kat beranda rumah. Beranda tu guna pagar besi masa tu. Masa bila tah tetiba abang aku Dili menjerit mengaduh. Tengok-tengok kaki dia dah berdarah dah. Dia terkena besi karat pagar tu huhuhuhuh.... Ngeri weh!! Darah merah atas mozek. Ayah bawak dia pegi klinik ke spital tah, kenala jahit tah berapa jahitan. Sampai sekarang ada parut kat kaki abang aku. Padan muka, nakal sangat. Dok diam-diam pon leh kena. Tak paham betul aku :P

- Dek derhaka dengan mak, mak pernah tarik aku, letak luar rumah. Malam-malam lak tuuuu huhuh... Nangisla kau! Masa derhaka tak takut dosa. Dah kena letak luar baru tau takot. Hoho mak, ampon! Tak mau derhaka lagi!

- Masa kecik-kecik memang manja dengan mak. This is before Dila came into the picture huh... Aku suka main ngan perut mak muahaha. Cane eh nak cakap, aku suka kiss belly button mak. Nape tah ahaha.. Pastu masa mak lepas solat, masa tengah baca doa tu, suka menyelinap masuk dalam telekung mak, main nenen! Hahaha.. jangan kata korang tak pernah buat kayyyyy :P

- Aku dah lupa bila aku diajar untuk solat dan mengaji. Memang dari kecik lagi la. Paling takut bila belajar mengaji dengan ayah. Ayah garang woooo.. Pasti ada babak menangis bila ayah yang ajar huhuh.. Kalo dengan mak pulak asyik nak tergelak haha.. Korang pernah tak, time ngaji tu nak tergelak je hihihih... Setan la ni kaco! Time solat pun pernah kan.. Hish!

- Cakap pasal solat, masa kecik dulu aku suka sangat la bangga-bangga aku solat semua waktu. Padahal masa tu aku tak baca ape pon. Mulut je kumat kamit ahaha.. Masa tu still very small la.. Belum baligh lagi ye ehehe.. And then dulu, rumah aku selalu blackout. TNB kurang efisen lagi kot time tu. Nak dijadikan cerita, aku tengah solat sorang-sorang dalam bilik smbahyang. Itupun setelah disuruh beribu-ribu kali oleh mak. Solat Isyak kot. Sekali masa solat tuh, blackout. Haa gelap gelita kau. Terkejut jugak aku. Cuak-cuak dan takut-takut dah. Tapi aku belagak cool walaupon semayang cepat gile ahaha.. Baca pon tah baca ape. Pastu dah siap semayang, seminggu gakla aku dok belagak ngan orang, "Hari tu, masa blackout pon Wani semayang. Wani tak takut..." hahaha pigi dah. Belagak. Padahalnyeeeee..... :P

- Dulu kecik-kecik tak suka breakfast. Sebabnya selalu bangun tido lewat. Bila bangun dah tiba masa untuk makan tengahari dah ehehehe..

- Kenangan mak mengandungkan Dila, I totally forgot. Tak ingat langsung! hehe.. Tapi aku ingat masa mak nak bersalin tuh. Aku kat rumah dengan abang aku Dili. Ayah bawak mak pegi hospital. Kitorang tunggula sampai ayah balik. Masa tunggu tu, aku dengan abang menggila kat rumah haha.. Kitorang pasang radio kuat-kuat. Masa tu ada radio kaset je. Takde CD player lagi. Kitorang pasang lagu Dr. Alban. Haha korang kenal ke Dr. Alban? Abang aku la ni. Gile betul dengan Dr. Alban. Pastu pasang kaset Exist. Dengar lagu Oh, Ibu. Syahdu wey! Dahla masa tu mak tengah bersabung nyawa nak melahirkan si Dila yang montel tuh (jangan mara haaa :P).. Ayah balik dah tengahari kot. Bawak balik uri. Tanam kat belakang rumah bawah pokok jambu.

- Bila Dila dah ada, selalu gaduh dengan dia la pulak huhu.. Dulu dengan abang aku Dili. Dila Dili, dua-dua suka cari pasal dengan aku huhuhu..

- Dila garang wooooooo.. Kekadang aku suka cari pasal dengan dia haha.. Suka bila dia mengamok! Aku penah kena sebat dengan tali sangkut langsir tuh. Sakit wooo! Abang aku pon penah kena kejar dengan dia sebab abang aku kacau dia. Kejar bukan sebarang kejar. Kejar dengan senduk tu ahaha.. Abang aku pon tau takut, masuk bilik menyorok. Super monster Dila nih. Eh eh ni kenangan aku ke kenangan Dila? ehehehehe..


Tu jela setakat ni kenangan masa kecik-kecik yang aku masih ingat. Kang kalo ada yang terlintas, tambah lagi ehehe.. Bes pulak rasa mengimbas kenangan lalu. Boleh buat aku tersenyum :)

Korang ingat lagi kenangan korang masa kecik-kecik dulu?

7 comments:

  1. kenangan waktu kecik, mmg xkan dpt di beli dgn ape2...kenangan yg plg indah dlm hidup ini wpun kdg2 ada yg pahit...tp itu la kehidupan.. :)

    ReplyDelete
  2. miszgarfien,
    yup yup.. kenangan ni la yang mendewasakan kita :)

    ReplyDelete
  3. kte pun nakal masa kecik2 dulu. kne letak luar waktu malam dah jd rutin. hahaha

    rasanya, kalu ma dan abah x buat mcm tu masa kecik2 dulu, ble besar ntah jd apa ntah... syukur skrg ni jd org. hehe

    ReplyDelete
  4. bila dah besar teringat2 kenangan dulu2 kan

    ReplyDelete
  5. memang kenangan tuh...yang tak dapat di beli kat mana2 pun

    ReplyDelete
  6. "yana,
    kita serupa rupa-rupanya. sama2 nakal ehehe.. kita patut berterima kasih pada mak bapak kita :)

    "sharinginfoz,
    yep, masa kecik tak sabar nak dewasa. dah besar, teringat2 balik masa kecik.

    "eelobor,
    kenangan mahal ni. xde dijual di mana2 kedai :)

    "tinie
    memang best! ingat lagi tak kenangan kecik2 dlu? ce cite eheh

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...