Tuesday, February 1, 2011

Diari Makanan Saya

Assalamualaikum,

Happy February all! :)

Aku mulakan Februari dengan berat 63.7kg! Wow weee... :D

Tapi tengokla nanti, minggu depan sure naik balik tu. Cos balik kampung kan. Sure makan tak hengat donia. And mana tau aku akhiri Februari dengan berat 73kg ke ahaha.. Nehi nehi..Tidak mahu!

Aku sebenarnye takdela diet gila-gila dah sekarang. Unlike awal-awal dulu. Memang berjiwa kental tak makan nasik, tak minum sweet drinks, tak makan roti, tak makan buah, cuma makan sayur-sayuran (dah rupa rabbit dah rasa), telur, ayam, daging, ikan, and anything yang less carbo plus minum air masak bergelen-gelen.. Turunla 7 kilo.

Sekarang aku nak maintain plus turun sikit-sikit. Aku teruskan dengan tak amik carbo secara banyak. Now nasik dah makan sikit, roti pun dah amik, buah pun dah, sweet drinks kadang-kadang aje. Semuanya in small portion. Maybe later aku start balik diet less carbo macam awal-awal dulu. Nak pakai baju putih kan, kenala selim melim kuikui..

Sesape yang plan to follow Atkins Diet, here's some examples of what I ate during my first week. In the first week, I lost about 3.3kg. Remember, jangan biarkan berat anda turun dengan secara mendadak! It's not good for your health and berat pun senang naik secara mendadak nanti.

Sarapan biasanya aku makan telur je. Well eggs are staple food in Atkins Diet. Lunch aku pulak biasanya very heavy. Sebab kita kan dah kurangkan karbo jadi kena lebihkan yang lain. Paling penting sayurla kena banyak. And then dinner pulak, simple simple aje and you must take it before 8pm. After that kalau lapar, banyakkan minum air. Takkan ada istilah gemuk air kalau lepas minum air tu anda kencing dan berpeluh :D Nak berpeluh, buatla senaman ringan-ringan. In Atkins dorang tak galakkan senaman berat-berat sebab takut badan kita lemah. Memadai lah kalau kita just jalan-jalan amik angin di taman atau turun naik tangga :)

18 Oct 2010
Breakfast:
- 2 biji telur
- Air masak
Lunch:
- 1 ikan pari
- 1 ayam goreng
- Kailan ikan masin
- Salad
- Air masak
Dinner:
- Sup ayam (2 ketul)
- Sawi + hati & pedal ayam
- Air masak

19 Oct 2010
Breakfast:
- 2 biji telur
- 1 keping cheese
- Air masak
Lunch:
- Sup ayam (4 ketul)
- Salad
- Pucuk Paku
- Paru
- Air masak
Dinner:
- Sup sayur
- Telur goreng
- Air masak

20 Oct 2010
Breakfast:
- Telur 2 biji
- 1 keping cheese
Lunch:
- 1 ikan tongkol
- 1 telur dadar
- Sayur
- Daging goreng
- Air masak
Dinner:
- Sup sayur
- Telur dadar

21 Oct 2010
Breakfast:
- Telur 1 biji
Lunch:
- 1 ikan pari
- 1 ayam goreng
- Sayur
- Air masak
Dinner:
- 1 ayam goreng

22 Oct 2010
Breakfast:
- Telur 1 biji
- Cheese 1 keping
Lunch:
- 1 ayam goreng
- 1 ayam kurma
Dinner:
- Daging goreng

23 Oct 2010
Breakfast:
- Scramble eggs
Lunch:
- 1 ikan kerisi goreng
- Sayur terung & bendi
Dinner:
- 2 ketul ayam goreng
- Sayur terung & bendi

24 Oct 2010
Breakfast:
- 2 biji telur separuh masak + 1tbs mayonis
Lunch:
- Tom yam
- Ikan siakap goreng
Dinner:
- Tom yam
- Ikan siakap goreng


Aku banyak kutip tips dari Adik Dzul nih: http://www.taknakgemuk.com/
Dia jugakla penyebab aku start follow Atkins Diet hehe.. Alhamdulillah berjaya la jugak turun sikit-sikit.
Don't push yourself if you cannot do.. Ikut kemampuan diri sendiri k? Yang penting, kesihatan diri terjaga.

7 comments:

  1. eh berat sama lah! serious tak tipu
    hehe

    ReplyDelete
  2. tahniah2..turun 7 kg tu kira banyak la. saya start belajar ni berat badan dah turun sikit.

    ReplyDelete
  3. solehah,
    tenkiu2, sedang berusaha untuk turunkan lagi ni. yeke, time belajar memang selalu berat turun la.

    ReplyDelete
  4. (catat nota catat nota)


    hehehe..tahniah2..akan dipraktikkan :D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...