Saturday, January 29, 2011

Saturday is Laundry Day

Assalamualaikum,

Happy Saturday everybody.

Hari ni bangun pukul 9.00 pagi. Heaven sungguh rasa dapat tido lama-lama eheh.. Celik je mata tengok laundry basket aku yang dah menggunung. Ada dua basket. Satu meminta-minta untuk dicuci, satu lagi meminta-minta untuk dilipat. Heh seminggu dah tu.. Apela nasib korang dapat tuan macam aku :P Urgh aku memang malas betul nak cuci/lipat baju nih. Padahal cuci dengan mesin bukan handwash. Still, I am so lazy! Baju memang aku basuh once a week hikhik.. Kumpul banyak-banyak dalam basket sampai dia tinggi menggunung. Bukan ape, aku kan idop menumpang. Takkanle aku nak basuh baju guna sabun akak aku hari-hari. Kang ape lak dia cakap (dia takde cakap ape pon sebnanye hihi).. Nak beli sabun sendiri takde duit (ee suka betul guna alasan takde duit. Takde duit betul-betul baru padan muka huhuh).. Kesimpulannya aku malas je (huu anak dara ape canih, lagi berangan nak kawin haish!). Unlike mypumpkin yang aku rasa memang hobi dia la membasuh baju. Every nite mesej, bila tanya buat ape, jawapan dia tak lain tak bukan, "tengah basuh baju." "tengah spin baju." wawawa rajinnye. Oklah, kawin sok biar dia ajelah yang basuh! :P

The day of the week has come.. Saturday is my laundry day. I dumped all the baju busuk-busuk masuk washing machine. Masukkan detergent, tekan tot-tet-tot-tet, berputar-putarlah baju tu kena basuh. Done satu keje laundry. Another one awaits. Baju yang nak dilipat.. Hari ni aura rajin ada maka lipat baju pun kemas gile. Puas hati dengan kerja sendiri :) Sesambil lipat baju tu, aku belek-belekla cari takut ada kain terkoyak ke ape, butang cabut ke ape. Tapi takde, semua baju dalam keadaan sempurna. Good, tak payah beli baju baru :D

By the way, hari ni aku nak share something dengan korang. Penah tak korang belek-belek baju korang yang mahal-mahal tu and tengok dia punya care labels sebelum cuci?


Aku selalu jugakla tengok, but never understand them huhu.. 
Korang paham tak symbol-symbol tu?

Kalau nak baju kita sentiasa nampak baru and tak lusuh, kita kenala ikut instruction care labels ni bila nak basuh. Tapi aku selalu main hentam je, maklumla baju murah-murah. Kalau baju mahal, kena teliti jugakla. Bukan ape, baju dahla mahal pastu tiba-tiba lepas basuh tu baju rosak ke ape, tak ke rasa nak nangis hantuk-hantuk kepala ke dinding?

Aku penah berangan nak bukak kedai dobi (ish ish baju sendiri pun malas nak basuh ada hati nak bukak kedai dobi). Donnola why but I just suka nak bukak kedai dobi ni hehe.. Tapi kalau symbol di care labels ni pun aku tak reti nak baca, macamana nak bukak kedai dobi kan? People send their clothes to laundry sebab mereka percaya dan yakin pekerja dobi tu tahu cara nak mencuci baju dorang ni sebaik-baiknya. And normally baju yang dihantar tu pun mahal-mahal. Tapi disebabkan kita ni kurang pengetahuan, main hentam saja, macam-macam boleh jadi. Baju turun colourla.. baju besar tetiba shrinking jadi kecik ke, carik-carik ke. Huh mau kena maki dengan customer kan? Tak pasal-pasal kena heret ke mahkamah tribunal pengguna. Well customer has their rights kan? So sebelum berangan nak bukak kedai dobi, dan juga untuk pastikan baju kita sentiasa nampak baru, marilah kita fahami care labels ni (sebelum sampai ke point yang nak disampaikan, banyak betul aku membebel ye. Sori!).

BASIC SYMBOLS


Nak faham lebih lanjut pasal basic symbols ni boleh klik sini:

http://www.textileaffairs.com/c-common.htm#wash

So kalau tengok pada contoh care labels dalam gambar first kat atas tu, baju tersebut mestilah dicuci dengan cara berikut:
Satu:

 Dua:

Tiga:

Empat:

Lima:



Selamat mencuci baju dengan betul!
:)

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...