Tuesday, October 5, 2010

Maxis Broadband - Jangan Potong!

Assalamualaikum,

Huuuu.. ayat menagih simpati kepada Maxis. Tolong jangan disconnect line bb saye neh. Saya bukan sengaja tak bayar woooo...

Alkisahnye, seblom sblom ni (aku dah guna Maxis BB neh, erm dah setahun lebih kot?) aku selalu dapat bil via email. Aku memang tak nak bil dihantar thru post. Satu sebab kena charge RM5, duanya sebab post box umah aku nih stupidos. Kalo hujan jek mesti abes air masuk dalam tu. Surat-surat pun basahla. So, I prefer the bill to be sent to my email.

On my birthday last July, aku pegi Alamanda. Tengok ada promotion Maxis Broadband kat depan Mc'D Alamanda tu. First time lalu, wat donno jek masa promoter dorang offer. Dengan angkuhnya aku berkata, "never mind, I already have one.." ececece gile belagak kan. Second time lalu promoter lain pulak tego, "Akak akak free Maxis Broadband modem kakk.." Cehs dahla panggil aku akak kan, so aku belagak lagi. "Saya dah ada la. Masyeh jela.." Then dia tanya aku, "akak pakai tu pakej mana?" Pakej yg RM138 sebulan tu ha.." cece belagak tak hengat. Pastu mulala dia bersyarah bagitau pakej tu mahal sangat. 6GB data ape tah bla bla bla.. Rugila akak amik yang tu. Skang dah ada yang murah..Akak pakai sampai 6GB ke blablabla..

Hohh aku terkedu sejenak. Memikirkan kebenaran kata-kata dia tu. Aku bayar mahal-mahal aku bukan pakai sampai 6GB pon huuu.. Dia cakap ngan aku, akak tukarla plan, amik yang RM68/sebulan je. Aku dah pelik. Seingat-ingat aku, aku penah pegi Maxis kat Alamanda tu jugak, tanya nak tukar plan. Dorang kata tak boleh. So aku pon tak tukarla. Bila aku bagitau promoter tu dia cakap ngn aku, dealer besela kak. Dorang tak nak buat benda for free. Sebab kalo customer nak tukar plan, dorang tak dapat komisyen. Kalo customer beli pakej mana-mana baru masyukk...Cehsss gitu lak ehhh.. Masa nih aku dah duduk duduk kat booth dia dah ahahaahaha.. Buat malu jek. Tadi punyela jual mahal ngan first promoter tuh. Nak bertentang mata dengan dia pon I malu you huhuhuhu..

2nd promoter ni bagos. Dia tolong check data usage aku every month. Padahal aku leh je check sendiri every month kan. Aku sendiri je yang malas. Perlu ke check? Huhu..Bila dah check, rupa-rupanya usage aku monthly tak sampai 6GB pun. Paling tinggi pun dalam 4GB je.. Huu yela, aku tenet ni bukan buat ape sangat pon. Facebook, Facebook, Facebook lagi.. Itu jelaa. Blogging jarang-jarang. Tengok movie online pun jarang-jarang. Download lagu pun jarang. Memangle tak sampai 6GB. So dia tanya aku, nak tukar tak? Pikir punya pikir, ye jugak kan. Buat apela aku bayar mahal mahal. Padahal aku bukan guna sangat. Last last aku amik keputusan, tukar sajalahhh.. Jadi, tukarla plan dari RM138/sebulan ke RM68/sebulan. Jimatla RM50, bleh simpan wat kawen (wah wah gedik)..

After dah tukar, aku ada dapat satu bil yang dihantar ke email aku. Amount: RM0.00. Tapi tu bil untuk previous package yang RM138. Dah tak payah bayar sebab line dah kena suspend. Tinggal aku kena pegi ke Maxis Centre je untuk return balik modem and terminate line within 3 months. Dah pegi Maxis Centre kat Gardens haritu. Haa kepada customer service Maxis sila take note, Maxis Centre bukannye di midvalley ye, tapi di Gardens, sebelah Midvalley. Beza tuhh.. Wat penat aku pegi Maxis kat Midvalley, padahal yang tu dealer jek. Nasibla tak jauh nak kena menapak pegi Gardens.

Aa berbalik pada cerita tadi. Dah dapat bil tu aku wat donno jela. Macam biasa, tunggu bil the next month dihantar ke email. Tiba-tiba, kat rumah pun ada satu bil sampai (dia tak reti bahasa kot, aku dah uncheck yang send bill via post tu, tp dia tetap hantar. Nasib baik tak charge RM5 tu). Kebetulan haritu hujan and basah kuyupla surat tu. Aku kalo dah basah camtu memang biar je dulu. Tunggu kering baru bukak. Tapi sampai sudah aku tak bukak sebab aku ingat maybe tu bil yang sama sampai ngan email tu.

Itu cerita 2 bulan lepas. Tiba-tiba pada 1 Oktober lepas aku dapat SMS kat Maxis BB neh. Aku wat donno jek sebab kadang-kadang SMS tah pape yang masuk, "Tahniah! Sim Kad anda telah memenangi 1 juta ringgit. Sila hubungi blabla.." Buduh, buang masa aku. So aku bo layan.. Tapi tah macamana semalam  tergerak hatila nak tengok SMS tu. Bukan ape, serabut tengok sampul surat tu blinking blinking. Baca-baca, ini isi kandungannye:


Halamakk.. dah baca terus cuak cuak. Aku tak pernah tak bayar bill on time. Selalu dapat gaji 15hb terus bayar segala hutang piutang. Dah jadi camni terus cuak huuuuu... Aku pelik, aku takde pulak dapat bil lam email. Masa tu teringatla pada bil yang sampai kat rumah tu. Bukak bukak, huhhuhu itula dia bil bulan 8. Aisehhh.. Mana aku tauuu... Tadi sign up my launch pad tuh. Bukak, ada 2 pending invoices. August & September. Total tak bayar lagi RM136. Adehhh...sakit jiwo. Dah kena kuar duit banyak bila gaji masuk minggu depan ni. Sama cam bayar RM138 dulu jugak huuuuuuuuuuu~ Tapi takpe, mujo after this RM68 je. Aku check kat bill delivery options, patutla x dapat email, dekat box send bill via email tu tak tick. And kalo tick pon, email address aku salah. Ada ke dia letak alwani.amalina. Sape tuuu? Tak kenal! Huuu..

Eh eh panjangnye membebel. Pokoknye nak bagitau kat Maxis jangan suspend line saye je ehehe.. Insyaallah, next week, 15hb gaji masuk. Akan saya bayar segera! Sekarang takde duit nemore huhuh..

Sesambil menaip ni riso gak sebenarnye. Takut taip panjang-panjang pastu bila nak publish, line disconnected. Maxis dengki suspend line masa aku tengah syok bercerita huwaaaaaa~ Tapi tidak, Maxis baik, korang dapat baca post ni, bermakna, Maxis BB saya masih bernyawa ehehehehehe.. Saaayang Maxis! (Bodek baeeeek punyeeee muahahaha)

2 comments:

  1. saya pon sdg mghadapi msalah yg sm dgn BB celcom...tp dh suspend dh pon...huhu...tggu gaji ni br nak bayo...sepanjg nganggur xde duit nak bayo...huhu :(

    ReplyDelete
  2. oh oh cik lavender kita srupa. tp nasib baikla saya nyer blom suspender lagi huuu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...