Friday, October 2, 2009

Do Whatever You Want To Do



Awal-awal pagi masuk keje tadi, one of my friend gtalk me. Tiba-tiba bertanyakan tentang kerja aku sekarang. Dia minat nak keje Admin. Tapi takde knowledge and experience.

All of a sudden..teringat, how I first started doing this Admin job. I started from ZERO! Zero okeh.. I know nothing bout it. Yelah, degree dulu bukannya ada belajar Office Administrator or Business Admin. I dulu amik Environmental okehh... tapi skang dah tinggal mental je ahahah...

Aku pernah apply for environmental jobs. Tapi mungkin takde rezeki (lagi) dalam bidang tu. Aku minat environmental ni. Tho this is my 7th choice dalam borang UPU tu ahaha.. Tapi bila dah start belajar, ada jugakla benda yang aku suka. Aku suka solid waste! Bagila sampah kat aku, aku ske aku ske hihihi.. Tapi tulah, tak dapat-dapat jugak keje kat Alam Flora ke mana-mana ke.. (solid waste management company, tolongla hire aku! hohoh)..

Keje ni tak boleh pilih-pilih. Kita kena kaut ape je peluang yang ada depan mata. Bila aku di offer kerja sekarang, aku sebenarnya tak fikir panjang. Aku terus terima. Orang dah bagi peluang. Orang dah bukak pintu rezeki untuk aku. Terima la kan. Jangan sombong dengan rezeki! Aku pikir, aku belum ada niat nak sambung belajar. Jadi, takkan aku nak duduk menganggur. Dari kecik sampaila abis belajar aku dok habiskan duit mak ayah. Inilah masanya aku nak balas balik duit dorang. Biarlah tak terbalas pun, but at least there's something rite?

Aku terima kerja ni walaupun pengetahuan mengenainya aku tak tahu walau satu pun. Tapi aku yakin, nak seribu daya, tak nak seribu macam dalih dan alasan la ko boleh goreng. Aku belajar slow-slow. Kena marah..kena tegur.. Kecik hati jugak, but it's part of learning. Orang tegur dan marah ada sebabnya. Dah ko buat salah surela kena marah kan? Terima teguran dengan hati terbuka dan sentiasa berfikiran positif. Susah memangla susah. Cos it's a new thing in my life. Dealing with people yang ada macam-macam ragam, satisfying customers needs. Semua tu benda yang sangat mencabar bagi aku. Tapi, aku cuba lalui dan atasi segala macam masalah tu dengan baik. Dulu selalu balik umah nangis-nangis. Dah kena ayat sedas dua from mypumpkin terus dah tak nangis sekarang. Rasa macam bodoh lak nangis-nangis ni. Biasala..bila berkerja banyak dugaannya. Ko kena kuat, don't be too fragile. Or else, u will lose the battle!




It's true that we have to have passion on whatever we are doing. Orang kata bila ada minat barula keje pun ummphhhh! Betul tu, I agree 205%! Passion ni kita boleh build. Bila kita buat keje dengan penuh minat, minat pun akan datang dengan sendiri la! Unless kita buat keje cincai-cincai. Asal siap je. For sure la minat pun takkan dekat dengan u. Dah u pun tak tunjuk minat kan huhu.. So, build the passion. Then you can do whatever work you want to do!

Takde salahnya kalau environmentalist nak jadi admin officer kan? Takde salahnya lawyer nak jadi engineer kan? Yang pentingnya ilmu. Jangan malas untuk belajar. I always believe in that. Kita ni boleh jadi macam-macam kalau kita nak. Ingat tak dulu, masa sekolah rendah, cikgu suruh isi profail diri tu. Kat situ kalau tak silap ada 3 column cita-cita kot. Macam-macam kita tulis. Nak jadi lawyer, nak jadi doktor, nak jadi teacher.. Sape cakap kita kena pilih satu je. We can be all three if we want! Kalau kita ada ilmu, nothing is impossible.

To my friend tu, kejarla cita-cita awak. Do whatever you really want. Jangan ikut orang. Yang tentukan masa depan kita ialah diri kita sendiri.. What will be will be, but the most important thing is, you work (REAL HARD) on it, so that it will be! :D Aaaa lagi satu, yang penting kita enjoyy!! (sila baca dengan gaya lentok nora danish tuh hihihi)..

When I was just a little girl

I asked my mother, what will I be
Will I be pretty, will I be rich
Here's what she said to me.

Que Sera, Sera,
Whatever will be, will be
The future's not ours, to see
Que Sera, Sera
What will be, will be.


When I was young, I fell in love
I asked my sweetheart what lies ahead
Will we have rainbows, day after day
Here's what my sweetheart said.


Que Sera, Sera,
Whatever will be, will be
The future's not ours, to see
Que Sera, Sera
What will be, will be.


Now I have children of my own
They ask their mother, what will I be
Will I be handsome, will I be rich
I tell them tenderly.


Que Sera, Sera,
Whatever will be, will be
The future's not ours, to see
Que Sera, Sera
What will be, will be.


p/s Ini pesanan untuk diri saya juga. Masih jauh perjalanan hidup ni (Insyaallah jika usia panjang). Sama-sama kita renungkan, dan selamat beramal! ececece..gaya pakar motivasi laks...

4 comments:

  1. enviroment keeper = DBKL ek? huhu

    ReplyDelete
  2. amir,
    haa dbkl..ko jgn buang smpah rata2 lak..aku sebat nnt ehehe

    ReplyDelete
  3. same la kite, rai amik mechy buat keje civil.

    +ve, dapat knowledge br.
    -ve, sia2 knowledge lama xdpt aply.

    nasib baik xlari jauh cam alwani. hehehe...klo x, agak menangis jugak.

    ReplyDelete
  4. rye..
    yep, mmg ada +ve dan -ve nye kan..but always, we must look at the bright side of it la kan ehe..

    ahaha a'ah, jauh menyimpang nih..but Alhamdulliah, this job is okay :D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...